Labula activiteiten overzicht

LaBuLa University: 6 november 2018

Datum dinsdag 06 november 2018
Tijdstip 19:30 uur
Locatie Efteling Hotel
Adres Horst 31, 5171 RA Kaatsheuvel
LaBuLa University: 6 november 2018
Efteling & LaBuLa University 2018 The Story
Door Marjolijn van Spaandonk


Ladies Business Club De Langstraat organiseerde dinsdagavond 8 november een open avond voor leden én niet-leden in het Efteling Hotel. Gastspreker Frans Goenee, Inspiratiemanager bij de Efteling, nam de ruim 100 aanwezigen mee in de wijze waarop gastgerichtheid centraal staat in de missie en strategie van de Efteling.


Gadegeslagen door Doornroosje en een dansend Elfje in een Indische waterlelie, afgebeeld in het behang van de zaal, neemt Frans Goenee alle gasten mee in de betovering van een wereld vol wonderen. Een wereld dat in beginsel zijn oorsprong en doel 66 jaar geleden al heeft gevonden toen het terrein diende als speelterrein voor kinderen. Een speeltuin die nu vorm heeft gekregen in één van de meest bezochte themaparken in Europa en door veel regionale, Nederlandse en buitenlandse gasten wordt bezocht. De mooie herinneringen die velen van ons aan de Efteling hebben, worden gekoesterd en aan de volgende generatie doorgegeven.


Herinneringen creëren
‘Kinderen onder de 7 jaar hebben veel fantasie, zijn dromerig en vol bewondering’, aldus Frans. ‘De volwassen zijn moeilijker te betoveren. Zij zien de kabels onder mat van de Fakir, kinderen zien een echt vliegend tapijt. En natuurlijk wordt er ’s morgens een schakelaar omgezet wordt zodat er uit de ingebouwde speakers in 25 paddenstoelen pianomuziek klinkt. Maar kinderen leggen hun oor op de paddenstoel om de muziek te horen die gespeeld wordt door de kabouter onder boomstronk. Dat is magie, pure betovering.’ De 3300 medewerkers en processen van de Efteling worden door Frans zorgvuldig met het Efteling DNA besproeid om de beleving van de gasten nóg verder te optimaliseren. ‘Medewerkers maken het verschil door van product naar concept te kijken en handelen, gedrag zichtbaar te maken en te kijken door de ogen van de gast. Zo creëren we samen herinneringen.’


Van Storytelling naar Storyselling
Anton Pieck is de grondlegger van het design en authenticiteit van de Efteling. Met oog voor details, het streven naar perfectie, gebruik van natuurlijke materialen en het denken in kromme lijnen met verwondering om elke bocht. Met de komst van de Python in de jaren ‘80 sloeg het park een andere weg in. Het aantal gasten nam toe maar de attracties brachten geen verhaal, bevatten geen sprookje. Na 38 jaar ging het roer om. Terug naar betovering met de komst van de zintuigprikkelende sprookjesattractie Droomvlucht. In 2009 volgt een cultuurverandering met de Efteling als een internationale bestemming als doel en een openingsperiode van 365 dagen per jaar. Gastgerichtheid werd de focus waarbij de beleving van de (internationale) gasten de prioriteit heeft. Alle personeelsleden worden actief meegenomen in de beleving van de klant. ‘We nemen hem mee van storytelling naar story doing en story selling. Bewustwording van het feit dat je als personeelslid de verlenging van het attractiesprookje bent. Employee branding door persoonlijke aandacht en emotionele klantbeleving. Een gezicht zien in plaats van de rij. Jij bént de Efteling, jij maakt het verschil en de herinnering.’


Betovering
Verras de gast en ga voor die glinstering in zijn of haar ogen. Daarvoor geeft de Efteling hun medewerkers de ruimte boven de protocollen. ‘We hebben 100 managers een cursus Effectief Betoveren gegeven zodat zij op een coachende wijze, langs het speelveld, de talenten van hun medewerkers kunnen ontwikkelen. Verrassingsacties worden genoteerd en gedeeld.’ Middels het digitale platform worden medewerkers gestimuleerd hun talenten in te zetten voor verschillende projecten en er wordt op ludieke wijze ruimte geboden om creatieve ideeën te pitchen.
De cultuur van de Efteling krijgt glans door de wrijving van het zoeken naar balans in de commerciële en creatieve & esthetische kant. De beleving van de klant gaat boven rendement waarbij het personeel onderdeel wordt van de klantreis voor de ultieme verwondering. ‘Betoveren is een vak. De beelden van pure beleving van gasten dienen voor ons als inspiratie voor ons vak. Betoveren en herinneringen maken, achter elke bocht.’

Bij enkele LaBuLa-gasten rezen de vragen hoe de Efteling deze visie onder haar werknemers waarborgt en in hoeverre het doel meetbaar is. Frans: ‘Onze nieuwe personeelsleden volgen trainingen waar een visiespel onderdeel van uit maakt. Daarbij staat het eerste jaar in het teken van het behalen van kwalificaties tot ambassadeur van de Efteling. Het meetbaar maken onze betovering doen wij onder andere middels mysterie guest, enquêtes, een Raad der Wijzen bestaande uit 5400 ambassadeurs en een Raad der Wijsneuzen bestaande uit 2000 kinderen.’ Na een gezamenlijke borrel en gelegenheid tot een voortzetting van inspiratievol netwerken, deed Klaas Vaak zijn intrede.


Betovering in beeld!
Wat als je nét te klein bent voor de Python? Dit personeelslid begrijpt de teleurstelling en zet deze op een verrassend creatieve wijze om in een kostbare herinnering die online duizenden malen is gedeeld.


https://www.facebook.com/Wendytjuhh/videos/10153421222102290/


En..zijn vaders eigenlijk nog wel te verwonderen tegenwoordig? De wonderen zijn zeer zeker de wereld (en vooral de Efteling) nog niet uit.


https://www.youtube.com/watch?v=-8h1hxEw4MA

De Efteling is betoverend. Generatie op generatie staan de herinneringen (en de muziek van Carnaval Festival) in ons geheugen gegrift. En we leven nog lang en gelukkig..

www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl
www.labula.nl

Online inschrijven voor deze activiteit is niet meer mogelijk
Bijdrage:
  • Lid
    • € 20,- Ledenprijs
  • Extern, Introducé
    • € 25,- Niet leden
e-mail :  info@labula.nl

Stichting Ladies Businessclub De Langstraat
Bankrekening: IBAN: NL57 RABO 0112 8937 40
K.V.K.  Brabant 55719015 
Terug naar boven